رب

رب ریوند اعلی

وزن : 50 گرم

قیمت برای شما : 115,000 تومان
قیمت : 120,750 تومان
  •  طبع رب ریوند گرم و خشک است.
  • رفع مشکلات گوارشی و درمان یبوست
  • درمان جوش و آبسه
  • تقویت اعصاب
  • کاهش چربی، قند و کلسترول خون
  • درمان بی‌اشتهایی و رفع کم خونی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت موی سر
  • درمان عفونت زنان
  • کند کردن روند پیری
  • سلامت کبد
  • تصفیه خون
  • کمک به درمان سرطان


  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

رب ریوند یا عصاره ریوند با نام علمی Rheum extract Palmatum L. ، نام فرانسه Rhubarbe و نام انگلیسی آن  Rhubarb extract می‌باشد.

و در کتب طب سنتی با نام های ریوند، ریوند چینی یا ریوند تاتار شناخته می شود. به فارسی گونه اهلی آن را ریواس و وحشی آن را راوند و در اصطلاح محلی بلوچستان به گونه ای از آن که در آن خطه می روید راواش و فیل گوش گویند. به عربی ریباس و ریباج و به هندی آن را ریوند چینی می نامند.

ریواس یا راوند گیاهی است چند ساله دارای ساقه ای بلند تا یک متر و بیشتر، ساقه زیر زمینی متورم و ضخیمی دارد.

تکثیر ریواس و ریوند از طریق کشت بذر است، ریوند گیاه کوهستان های سرد است ولی در دوره رویش احتیاج به آفتاب دارد، بنابراین باید در نقاط آفتاب گیر کشت شود. دوران رویش بستگی به شرایط اقلیمی 5- 4 ماه دارد یعنی از اواسط بهار تا اوایل زمستان ولی برای رشد کافی ساقه های زیرزمینی به سرمای زمستان احتیاج دارند. معمول در خاک مرغوب و زراعت خوب از هر گیاه 6 – 8 کیلوگرم ساقه زیرزمینی ضخیم برای مصارف دارویی می توان تهیه کرد. گیاه در دوران رویش احتیاج به آب فراوان دارد.

برای تهیه رب یا عصاره ریوند ریشه های ریوند رو با آب با حرارت ملایم می جوشانند تا حدی می جوشانند تا پوسته بیرونی آن خارج شود و ماده حاصله آن یک ماده خیلی غلیظ می باشد.سپس این ماده غلیظ را از یک پارچه کناف می ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود.به این ماده حاصل رب ریوند می گویند.

مشخصات انواع ریوند در بازار

ریوند چینی به شکل قطعاتی است مدور به رنگ زرد چرک و خیلی سخت، طعم آن تلخ و زیر دندان به شدت صدا می دهد. رنگ گرد آن پس از آسیاب نارنجی و معمولا در یک طرف هر قطعه ریوند سوراخی است که محل آویزان کردن آن در موقع خشک کردن بوده است.

از نظر ترکیبات شیمیایی به طور کلی ماده تلخی به نام راپونتی سین، یک ماده رنگی به نام رئین، آهک و پتاس و اکسلیک اسید و مالیک اسید، سولفوریک اسید، کریزوفانیک اسید و سرانجام صمغ، نشاسته، تانن و اسانس یافت می شود.

خواص و کاربرد ریوند

در چین مرسوم است که ریوند را از ریشه گیاه 6 – 7 ساله گرفته در اوایل پاییز از زمین خارج می کنند، و دارویی تلخ و خنک کننده از آن تهیه می کنند که برای ناراحتی های معده، یبوست، دندان درد، سردرد، استسقا، یرقان و خونریزی های داخلی تجویز می شود.

داروی ملین، خونساز، تونیک و مقوی معده و قابض است و به ویژه برای معالجه ناراحتی های ناشی از هجوم الدم در ناحیه لگن زنان، مانند احساس درد در موقع هم بستری و ترشح ادرار با درد و قطع تب های بچه ها و تب مالاریا مفید است. گرد ریوند مخلوط با سرکه برای پراکنده کردن کاهش درد که در اثر ضربه و یا افتادن در عضوی ایجاد شده مفید است . و اگر با برنج تخمیر شده مصرف شود برای ناراحتی های تنفسی که در اثر حرارت و رطوبت پیدا شده نافع است.

گرد ریوند چه خواصی دارد؟

از نظر حکمای طب سنتی ایرانی ریوند یا بیخ گیاه از نظر طبیعت کمی گرم و خشک است و در عین حال رطوبت دارد به همین دلیل زود کرم می گذارد، از گرد زرد رنگ ریوند که تلخ است به عنوان اشتها آور و مسهل استفاده می شود، اگر گرد ریوند را حرارت دهند، خاصیت مسهلی آن تقریبا از دست می رود ولی سایر خواص آن مانند تقویت معده باقی می ماند. به این دلیل است که گرد آن در مواردی که نظر خاصیت مسهلی آن است به صورت گرد مخلوط با سایر گردها می خورند. گرد ریوند اگر به مقدار 4 گرم مصرف شود در عین حال که مسهل است، ایجاد قولنج نکرده و معده و امعا را خسته نمی کند در صورتی که سایر مسهل ها معمولا اشتها را کم کرده و ایجاد ضعف می نمایند ولی ریوند معده را تقویت کرده به هیجان بدن می افزاید.

دیگر خواص ریوند

ریوند معمولا در سو هاضمه هایی که بدون تب باشد و با تلخی دهان و احساس درد خفیفی در قسمت فوقانی معده و با یبوست طبع توام باشد و همچنین در سو هاضمه هایی که سبب آن عدم حرکت و نشستن در یک محل باشد و سو هاضمه پیران و سو هاضمه هایی که در زنان عصبانی و اشخاص مبتلا به مالیخولیا وجود دارد بسیار موثر است . ریوند را در موارد اسهال های صفراوی نیز تجویز می نمایند و همچنین در اسهال خونی وبایی به خصوص در ابتدای شروع بیماری که هنوز مدفوع چندان خون آلوده نشده موثر و مفید است.

به طور کلی ریوند به عنوان مسهل اخلاط غلیظ و رقیق و مدر مصرف می شود. گرفتگی های کبد و طحال و روده ها را باز می کند و بادها و نفخ ها را تحلیل می برد و دردهای کلیه و مثانه و رحم را تسکین می دهد و برای رفع برودت معده و کبد و سرفه مزمن، تنگی نفس و سل و زخم ریه، زخم روده و انواع استسقا، یرقان و رفع اسهال خونی و اسهال معمولی و پاک کردن روده ها مفید است.

اگر از گرد ریوند با لعاب به دانه حب درست شود و زیر زبان نگهدارند و آب آن را فرو برند برای سرفه کهنه سرد و مرطوب، تنگی نفس سرد و مرطوب نافع است، اگر با گرد ریوند و هلیله کابلی و غاریقون و صبر زرد حب سازند و بخورند برای پاک کردن دماغ و انواع سردردهای سرد، صفراوی، فلج، سرگیجه، وحشت، مالیخولیا و جنون مفید است.

گرد ریوند اگر 30 – 50 گرم با هر غذا بخورند مانند داروهای مقوی اثر می کند و اگر 2 گرم حتی تا 4 گرم بخورند مسهل اثر می کند.

تمام خواص رب ریوند

اگر کمی از آن خورده شود، مسهل قوی است.
برای بی اشتهایی، درد معده و بیماری های کبدی نافع است.
آن را در آب جوشانده پرسیاوش حل کنید و بنوشید. سنگ مثانه را دفع می کند.
لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کم می کند.
برای رفع جوش بدن مفید است.
باعث تقویت معده و روده شده و تنظیم کننده ترشحات و حرکات معده است.
برای امراض وبایی و اسهال مفید است.
خون را تصفیه می کند.

موانع و مضرات رب ریوند

زیاده‌روی در مصرف رب ریوند باعث اختلال در دستگاه گوارش و اسهال می‌شود.
اشخاص مبتلا به بواسیر از مصرف ریوند اجتناب کنند.

استفاده از رب ریوند در بارداری و دوران شیردهی مضر است و باید با نظر پزشک متخصص مصرف شود.

زیاده‌روی در مصرف ریوند چینی باعث جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم توسط بدن و تشدید پوکی استخوان خواهد شد.

مصرف بیش از حد ریوند اعصاب را ضعیف و در افراد دارای مزاج سرد باعث بروز قولنج می‌شود.

مصرف رب ریوند برای مبتلایان به سنگ کلیه اگزالاتی مضر است و افراط در مصرف آن منجر به آسیب به کلیه‌ها و دستگاه گوارش می‌شود.

بعضی از اطبا تنها جویدن آن را در دهان و فرو بردن آب آن را خیلی موثر می دانند. ریوند با آب آهک دار و مواد قی آور و دم کرده های قابض و اسیدهای غلیظ و سولفات آهن و روی ناسازگار است. از استفاده آن ها با هم جدا خودداری کنید.

 توجه:

ما در این مقاله تلاش کردیم توضیحات جامع و کاملی را در مورد رب ریوند ارائه دهیم اما به خاطر داشته باشید این مطالب صرفا جهت آشنایی شما با این محصولات تهیه شده است و فروشگاه بهسا مارکت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال نحوه مصرف محصولات ندارد از این رو پیش از خود درمانی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای خرید رب ریوند به فروشگاه اینترنتی بهسا مارکت مراجعه فرمایید.


# طرز استفاده رب ریوند # خرید رب ریوند # خواص رب ریوند # خرید آنلاین رب ریوند # Rheum extract Palmatum # عصاره ریوند # عصاره راواش # عصاره فیل گوش

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای رب ریوند اعلی
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط