رشته

رشته آش لخشک سنتی اعلی

وزن : 800 گرم

قیمت برای شما : 58,500 تومان
قیمت : 61,425 تومان
  • طبع رشته آش لخشک گرم وخشک است.
  • تهیه شده از آرد با کیفیت
  • مناسب برای تهیه آش لخشک

دور از رطوبت نگهداری شود



  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

رشته آش لخشک در واقع همان رشته آش سنتی اما با پهنای حدود 5 سانتیمتر است.آش لخشک نوعی آش است که به جای رشته ی آشی در آن نوعی رشته استفاده میشود که لخشک نامیده میشود. لخشک را به صورت دستی و خانگی تهیه می کنند و در آش استفاده میکنند. آش لخشک مانند دیگر آش ها می باشد با این تفاوت که از رشته لخشک تهیه میشود.

آش رشته یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی است. یک کاسه آش رشته داغ درحالیکه بخار از روی آن بلند می‌شود و بوی کشک تازه، نعناع داغ، پیاز و سیرش مشاممان را پر می‌کند قطعا از لذت‌های کوچک این دنیاست. مخصوصا اگر خانگی و مامان پز باشد و بالاخص اگر در دورهمی آخر هفته با دل خوش و صحبت و تازه کردن دیدارها همراه عزیزان مصرف شود. خیلی وقت‌ها خوردن آش رشته وقتی تازه از راه رسیده‌اید و سرمای هوا را پشت در جا می‌گذارید انگیزه‌ای بوده برای اینکه زودتر از محل کار و درس و دانشگاه خودمان را به خانه برسانیم.

این آش خوشمزه تاریخچه‌ای بسیار جالب و طولانی به اندازه چند قرن پشت خود دارد و از دربار شاهان به سفره مردم ایران در گوشه‌گوشه کشور پهناورمان راه پیدا کرده است، البته با تغییرات بسیار، هم در اسم و هم در موادی که برای پختش به کار می‌برده‌اند. به موازات بررسی مسیری که آش رشته طی کرده تا امروز به این شکل به دست ما برسد ردپای آن را در شکل‌دهی به سنت‌ها و مراسم‌ها و حتی تغییر حیات اجتماعی مردم هم می‌توان دید.

طبع آش لخشک

آش رشته غذای کاملی است که شامل چهار گروه مواد غذایی بوده و به دلیل مواد غذایی مانند رشته، انواع سبزی ها، حبوبات و گاهی نیز آب گوشت، کشک و یا ماست، سرشار از انواع ویتامین ها، پروتیین ها، کربوهیدرات است. در طب سنتی آش لخشک طبعی معتدل دارد.

خواص آش لخشک

آش لخشک منبعی غنی از فیبر است و به همین دلیل می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده کمک کند. در واقع فیبر موجود در آش لخشک موجب بهبود حرکات دودی روده شده و از یبوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این آش لخشک سرشار از پروتئین بوده و از این طریق  باعث تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن شده و با داشتن این خواص مصرف آش لخشک به کودکان در حال رشد، ورزشکاران و سالمندان توصیه می‌شود. آش لخشک می‌تواند به تقویت بینایی کمک کرده و از آب مروارید (کاتارات) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری کند. آش لخشک دارای ویتامین B12، آهن و اسیدفولیک بوده و از این طریق به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه پیشگیری و درمان کم خونی کمک می‌کند و به همین دلیل برای خانم‌های باردار و جنین مفید است.

همچنین

وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیم و منگنز در آش لخشک باعث تقویت و استحکام استخوان و دندان می شود و از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این آش لخشک دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است و با داشتن این خاصیت می‌تواند به رفع درمان انواع عفونت از بدن کمک کند. آش لخشک منبعی غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامینA، ویتامین E و ویتامین C بوده و به همین دلیل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند. مصرف آش لخشک می‌تواند نقشی مفید و موثر در بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه داشته باشد و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند. از دیگر خواص آش لخشک می‌توان به مواردی مانند تقویت قوای جنسی، افزایش طول عمر، تقویت بنیه، جوان سازی پوست، افزایش رشد مو و تقویت دستگاه تنفس اشاره کرد.

غذاهایی همچون آش لخشک در رژیم غذایی به شما کمک می‌کنند مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی را از طریق غذا جذب نمایید و همچنین به دلیل بالا بودن فیبر بالا، به کاهش وزن و کارکرد بهتر سیستم گوارش شما کمک می‌نماید.

فرآورده های خمیری حاصل از گندم

انواع رشته مانند پلویی و آشی است که ما به صورت سنتی، کارگاهی تهیه می شود رشته آش لخشک فرآورده ای است که از مخلوط کردن آرد گندم (آرد ستاره درجه یک سبوس دار)، آب و نمک پس از طی مراحل مختلف عمل آوری به وسیله دستگاه تولید و سپس خشک می گردد. رشته آش لخشک فرآورده ای است که از مخلوط کردن آرد گندم (آرد معمولی)، آب و نمک یا بدون نمک پس از طی مراحل مختلف عمل آوری به وسیله دستگاه به صورت رشته های نازک تر از رشته آشی تولید و سپس خشک و بو داده می شود. نمک برای بهبود کیفیت بافت، حالت ارتجاعی خمیر و چسبندگی به آن اضافه می گردد

آش لخشک از غذاهای سنتی و معروف ترین آش های ایرانی می باشد که شامل چهار گروه مواد غذایی بوده و غذای کاملی محسوب می شود. این آش خوشمزه که در اکثر نقاط ایران طبخ می شود، رشته لخشک سنتی داشته و در مراسم مختلف مانند ماه رمضان و برخی مهمانی ها و پشت سر مسافر نیز پخته و پخش می شود.

انواع رشته آش

رشته آش و پلویی

از جمله محصولات خمیری تولید شده در ایران رشته آش و پلویی می باشد. این فرآورده ها را می توان به روش سنتی و صنعتی در کارخانجات تولید کرد. این فرآورده ها از ترکیب کردن آرد گندم با نمک و آب به دست می آیند. این ترکیب بعد از پردازش و عمل آوری، به وسیله دستگاه های خاص برش می خورند. سپس خشک و آماده مصرف می گردند.

تفاوت رشته پلویی و آش در نازک تر بودن رشته پلویی می باشد. این رشته بعد از خشک شدن، مقدار بو (اصطلاحا تفت) داده می شود. رشته آش اما ضخامت بیشتری داشته و به صورت خام تولید و مصرف می گردد. از این رو رنگ رشته آش، روشن تر از رشته پلویی می باشد.

رشته آش لخشک

 آش لخشک که با نام‌هایی همچون آش لاخشه و آش لخشه نیز شناخته می‌شود از آش‌های سنتی و اصیل مشهد است. آش لخشه از حبوبات کمی تهیه می‌شود و سبک است و می‌توانید چند بار در هفته از این آش استفاده کنید. در واقع لخشک رشته سنتی مردم خراسان است و در شهر گناباد زنان این منطقه خود خمیر لخشک را درست می کنند و می برند و برای این آش استفاده می کنند آنها به آش لخشک آش برگ هم می گویند. چاشنی آش لخشک کشک و نعنا داغ است و خواص فراوانی دارد.

 رشته آش بند کفشی:

رشته آش بند کفشی در واقع همان رشته آش سنتی اما با پهنای حدود یک سانتیمتر است.

رشته آش سنتی:

رشته آش سنتی در واقع همان رشته آش معمولی است.

رشته پلویی

تفاوت رشته پلویی و آش در نازک تر بودن رشته پلویی می باشد. این رشته بعد از خشک شدن، مقدار بو (اصطلاحا تفت) داده می شود. رشته آش اما ضخامت بیشتری داشته و به صورت خام تولید و مصرف می گردد. از این رو رنگ رشته آش، روشن تر از رشته پلویی می باشد.

 برای خرید رشته آش لخشک اعلی به فروشگاه اینترنتی بهسا مارکت مراجعه فرمایید.


# طرز تهیه آش رشته # خرید آش رشته # خواص آش رشته # روغن آش رشته # رشته آش سنتی # خرید رشته آش لخشک # خرید رشته آش بند کفشی

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای رشته آش لخشک سنتی اعلی
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط