سبزی

سبزی قلیه ماهی خشک

وزن : 100 گرم

قیمت برای شما : 39,820 تومان
قیمت : 47,800 تومان
  • سبزی قلیه ماهی خشک دارای طبع گرم و خشک است.
  • تهیه شده از سبزیجات خشک شسته شده
  • کاهش اضطراب و بی خوابی
  • رفع ناراحتی معده و گوارش
  • کاهش فشار خون
  • بهبود فقر آهن


  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

سبزی قلیه ماهی باید به درستی و از روی اصول انتخاب شود تا قلیه ماهی شما خوشمزه تر شود ترکیب سبزی قلیه ماهی بسیار مهم است و شما باید بدانید سبزی قلیه ماهی شامل چه سبزهایی است.سبزیجات یکی از مهم‌ترین بخش‌های تغذیه سالم هستند که با مصرف آن‌ها در تهیه غذا می‌توان علاوه بر ایجاد طعم و مزه مطلوب، ارزش غذایی فوق العاده‌ای ایجاد کرد.

قلیه ماهی یک غذای محلی منسوب به نواحی خوزستان است که به علت دارا بودن سبزی و سیر، عطر و طعم دلپذیری دارد. ترشی این غذا اغلب به وسیله تمر هندی تامین می‌شود و در تهیه آن از ماهی استفاده می‌شود که نه تنها مضرات گوشت قرمز را ندارد، بلکه دارای فواید زیادی است. این غذا برای افراد مبتلا به چربی خون بالا و یا ناراحتی‌های قلبی- عروقی مناسب است، البته به شرط اینکه ماهی و سبزی آن با مقدار کمی روغن و به مدت کوتاهی تفت داده شوند.

قلیه ماهی از آن دسته غذاهایی است که در هر فصلی لذیذ و خوشمزه است و گرما و سرما نمی‌شناسد. این غذای پر‌خاصیت جنوبی که پختن آن خیلی زمان‌بر نیست و برعکس بقیه خورشت‌های ایرانی خیلی زود آماده می‌شود، هم برای مهمانی و دورهمی‌ها مناسب است و هم می‌توانید با یک وعده غذای متفاوت و راحت، سفره‌ای خوش‌آ‌ب‌ورنگ برای اعضای خانواده خود تدارک ببینید و عطروبوی جنوب کشور را به خانه‌تان بیاورید. استفاده از سبزی خشک مخصوص قلیه، سبب می شود تا شما همیشه و در هر جای این کره خاکی که باشید خورشتی لذیذ و خوشبو داشته باشید. شما می توانید قلیه را با ماهی، میگو و حتی کنسرو ماهی تهیه کنید.

مزایای سبزی قلیه ماهی خشک

1 - با خرید یک کیلو سبزی قلیه ماهی خشک می توانید چندین بار از این سبزی برای درست کردن این غذا استفاده نمایید و نگرانی در رابطه با سبزی تازه نداشته باشید، چرا که می توانید سبزی خشک شده را به مدت 30 دقیقه  الی 1 ساعت با آب ترکیب کنید تا سبزی آب از دست داده خود را دوباره جذب کند.

2 - سبزی قلیه ماهی خشک خراب نمی شود.

3 - در صورت استفاده کردن از سبزی قلیه ماهی خشک نیازی به خرد کردن و یا تناسب سبزی ها نیست.

4 - در صورت خشک بودن این سبزی به سادگی می توانید آن را در مسافرت حمل و درست کنید.

5 – کاملا ارگانیک و بدون هیچ گونه مواد افزودنی و نگه دارنده

ترکیب و نسبت سبزی قلیه ماهی

سبزی قلیه‌ماهی شامل گشنیز و شنبلیله می‌باشد که به نسبت 4 به 1 است. یعنی 800 گرم گشنیز و 200 گرم شنبلیله باید استفاده شود. اضافه کردن سیر به سبزی قلیه ماهی انتخابی است و به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. اما به خوش‌طعم کردن غذا کمک زیادی می‌کند. از خواص مفید این سبزی می‌توان به کاهش سطح قندخون، رقیق‌کنندۀ خون ، تسکین‌ درد صفرا و درمان جوش‌های دهان اشاره نمود.

فواید سبزیجات

استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی یک انتخاب عالیه که سلامتیتون رو تضمین میکنه.  سبزیجات نه تنها حاوی فیبر برای بهبود هضم هستند.بلکه ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی رو هم فراهم می‌کنن که می‌تونن از شما در برابر بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و مشکلات کلیوی محافظت کنن.

از اونجا که سبزیجات کالری کمی دارن، ممکنه به شما در کاهش یا حفظ وزن کمک کنن. هنگامی که سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی اضافه می‌کنین، رنگین کمانی از انتخاب دارین، سبزیجات برگ دار، سبزیجات نشاسته‌ای، لوبیا و حبوبات، سبزیجات قرمز و نارنجی و سایر موارد؛ که هر کدوم عناصر غذایی متفاوتی رو تأمین می‌کنن.

گشنیز نوعی سبزی با طبیعت سرد و خشک است. حاوی پتاسیم، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین  Eو ویتامین  A است. این سبزی مانع ترش شدن غذا در معده می‌شود و همچنین تا حد بسیار زیادی تسکین‌دهنده درد صفرا است. درمان جوش‌های دهان و تسکین درد دهان با این سبزی امکان‌پذیر می‌باشد.

مهم‌ترین خواص گشنیز شامل موارد زیر می‌شود:
کاهش بی خوابی و اضطراب
کاهش فشار خون
رفع تجمع آب در بافت‌های بدن
دفع سنگ کلیه

عطر و بوی مطبوع بسیاری از غذا‌ها مانند قورمه سبزی و قلیه ماهی مربوط به شنبلیله است. شنبلیله حاوی  آهن، منگنز، مس، منیزیم، فسفر و ویتامین B6 است. خواص هیپوگلیسمیک این سبزی در بهبود سطح گلوکز و کاهش سطح قند خون نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این گیاه به عنوان رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کند و همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد. شنبلیله‌ منبعی غنی از پروتئین است که برای رشد مو  بسیار مفید می‌باشد. از خواص مهم شنبلیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ملین، اشتهاآور، خلط آور و ضدتب
کاهش دهنده قند خون
حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین D
افزایش دهنده میزان شیر در دوران شیردهی
بازکننده عروق خونی
حاوی دایوسگنین که به استروژن مصنوعی نیز معروف است

طرز تهیه قلیه ماهی دو نفره با سبزی خشک

اگر می خواهید از سبزی خشک در تهیه قلیه استفاده کنید، باید در اولین مرحله سبزی را بشویید. برای این منظور سبزی را در یک کاسه ریخته و به آرامی با آب گرم آن را بشویید. سپس به مدت 3 الی 4 ساعت آن را بخیسانید. البته در مواردی که با کمبود وقت مواجه هستید می توانید این مرحله را به مدت نیم الی یک ساعت تقلیل دهید.

در اواخر مدت خیس کردن سبزی ها، در تابه ای پیاز داغ کرده و ادویه مخصوص قلیه را به همراه مقداری سیر به پیاز اضافه کنید. سبزی قلیه را که خوب آبکشی کرده اید به پیاز داغ و سیر اضافه کنید و به مدت 2 الی 3 دقیقه تفت دهید.

ماهی را به قطعات درشت خورد کنید، نمک بزنید و بگذارید طعم‌دار شود.

۶. تمر هندی را در دو لیوان آب خیس کرده و آرد را به آن اضافه کنید.

۷. تمر هندی را در صافی یا سبد بریزید تا آبش کشیده شود؛ در عین حال با دست خوب فشار دهید تا آب آن کاملا جدا شود.

۸. مجددا یک لیوان آب به تفاله تمر هندی اضافه و سپس آن را صاف کنید.

در نهایت سه لیوان آب تمر هندی دارید که باید همراه با سبزی و پیاز تفت‌خورده در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید.

۱۰. ماهی‌ها را بشویید تا نمک آن گرفته شود و سپس آن‌ را به قابلمه اضافه کنید.

۱۱. در قابلمه را حتما نیمه‌باز بگذارید.

۱۲. بسته به نوع ماهی، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ماهی بپزد.

۱۳. زیر قابلمه را کم کنید و در آن را به همان حالت نیمه‌باز قرار دهید تا قلیه جا بیفتد که حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

در صورت تمایل می توانید کمی رب انار اضافه کنید. در اخرین دقایق پخت قلیه، ماهی هایی را که از قبل سرخ کرده اید را به خورشت اضافه کنید و پس از 5 دقیقه قلیه را سرو کنید.

معمولا سبزی خشک قلیه احتیاجی به سرخ کردن ندارد. اما اگر ترجیح می دهید تا رنگ خورشت شما تیره شود می توانید به مدت بسیار کوتاهی سبزی ها را تفت دهید و سپس استفاده کنید.

۱۴. گوشت ماهی به‌خاطر پخته‌شدن در تمر هندی، حسابی ترش و شور و تند می‌شود.

برای تهیه قلیه ماهی ترجیحا از ماهی‌هایی مثل سَنگِسَر، شیر، هامور، سُرخو، سِکِن، جَش و... استفاده کنید که گوشت لخم دارند.
از آنجا که ماهی پخت بسیاری ندارد؛ قلیه ماهی خیلی زود آماده می‌شود.
در غذاهای جنوبی از مقدار بسیاری فلفل استفاده می‌شود تا طعم تندی پیدا کند. خصوصیت اصلی قلیه ماهی نیز به فلفل تند و تیز آن است.
این غذای خوشمزه را می‌توانید با برنج یا نان مصرف کنید.
تمرهندی نمک بسیاری دارد و از همین رو باید حواستان به نمک غذا باشد تا شور نشود؛ پس ابتدا غذا را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک بزنید.
از آنجا که کیفیت تمر هندی اهمیت دارد؛ به‌جای تمر هندی قهوه‌ای و نرم،‌ نوع سفت و رنگ سیاه آن را انتخاب کنید.
سبزی قلیه ماهی باید به‌حدی ریز باشد که حالت خمیری پیدا کند
پیاز هم باید بسیار ریز خورد شود تا در خورش مشخص نباشد.

قلیه ماهی با قزل آلا هیچ تفاوتی با قلیه ماهی جنوبی ندارد و از آنجا که گوشت منسجمی دارد، برای تهیه این غذا مناسب است.
ماهی را باید به قطعات بزرگ و ضخیم برش بزنید تا در اثر پخت له نشوند. علاوه بر این، خورشت را زیاد هم نزنید؛ زیرا همین کار به له‌شدن گوشت آن می‌انجامد. هنگام کشیدن غذا نیز ابتدا گوشت ماهی را به ظرف سرو منتقل کنید تا بافت آن باز نشود.
پختن ماهی در کنار سبزیجات، بوی مطبوعی به آن می‌دهد.
همان طور که اشاره شد،‌ به‌هیچ عنوان در قابلمه را نگذارید؛ زیرا در قابلمه عرق می‌کند و خورشت می‌برد.
۱۰ تا ۱۵ دقیقه آخر که شعله گاز را کم می‌کنید تا خورش جابیفتد، غذایتان حسابی روغن می‌اندازد.
در صورت تمایل می‌توانید ماهی را سرخ کرده و سپس به خورشت اضافه کنید.
در برخی دستورهای آشپزی برای خوش‌رنگ‌شدن غذا، یک قاشق غذاخوری رب‌گوجه فرنگی را با روغن تفت می‌دهند و در اواسط پخت به آن اضافه می‌کنند.
ماهی را می‌توانید با مقدار کمی نمک، فلفل قرمز و پودر دانه گشنیز برای مدت ۳۰ دقیقه مزه‌دار کنید. علاوه بر این، می‌توانید از زنجبیل برای طعم‌دادن به ماهی استفاده کنید؛ به‌خصوص که به‌خاطر طبع گرمی که دارد، سردی ماهی را تعدیل می‌کند.
به‌جای ماهی می‌توانید از میگو برای تهیه قلیه استفاده کنید که دستور پخت آن طبق همان روشی است که ذکر شد و به این ترتیب، خورش قلیه میگو خواهید داشت.
با توجه به سردبودن ماهی، اهالی جنوب کشور پس از خوردن قلیه ماهی، بلافاصله خرمای کنجدی (خرمایی که روی آن کنجد پاشیده‌اند) میل می‌کنند تا سردی ماهی گرفته شود.

برای خرید سبزی قلیه ماهی خشک اعلی به فروشگاه اینترنتی بهسا مارکت مراجعه فرمایید.


# خرید سبزیجات خشک معطر # Dried fish vegetable

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای سبزی قلیه ماهی خشک
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط