مصطکی

مصطکی اصل

وزن : 25 گرم

قیمت برای شما : 178,000 تومان
قیمت : 213,600 تومان
  •  طبع مصطکی گرم و خشک است.
  • درمان گرفتگی گوش
  • تقویت حافظه و هوش
  • تقویت قلب و اعصاب
  • درمان سرفه
  • رفع بوی بد دهان
  •  تسکین درد مفاصل و شکستگی
  • ضد سرطان
  • درمان زخم معده، زخم اثنی عشر و زخم روده


دور از نور و رطوبت نگهداری شود



  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

کلمه مصطکی mastic از لغتی یونانی به معنای به هم ساییدن دندان‌ها یا جویدن مشتق شده است. این گیاه درختچه‌ای به ارتفاع حداکثر ۴ متر بوده که از تنه این درخت صمغی رزینی به شکل اجسام کوچک، شیشه‌ای، تقریباً کروی و به رنگ زرد متمایل به قرمز با بوی خوشبوی تربانتین استخراج می‌گردد. این صمغ خواص دارویی بسیاری را در خود داشته و از این رو یکی از گیاهان دارویی مفید محسوب می‌گردد.

مصطکی، (Mastic) شیره زرینی زرد رنگی است که در فارسی به نام‌های: «رماس»، «رماست»، «کِیَه» خوانده شده است و همچنین در کتاب‌های طب سنتی با نام‌های: «مصطکی رومی»، «کندر رومی»، «مستکی»، «علک رومی» ذکر شده است.

از این گیاه در مصر باستان به منظور مومیایی کردن اجساد استفاده میشده است. همچنین از آن برای خوشبو کردن دهان استفاده میشده و امروزه همچنان از صمغ این گیاه به عنوان عطر و طعم دهنده در نوشیدنی‌ها و آدامس‌های یونانی استفاده می‌شود. این گیاه از خانواده پسته بوده، میوه آن کروی و به رنگ قرمز و کوچک است و پس از رسیدن سیاه رنگ می‌شود. از میوه این درخت روغنی خوراکی استخراج می‌شود که به روغن مصطکی معروف است و خاصیت قابض داشته، در برخی مناطق به جای روغن زیتون برای پخت خوراک مصرف میشود، ولی محصول عمده آن صمغ رزینی است که در اثر خراش‌های طبیعی یا خراش‌هایی که به همین منظور بر درخت وارد میکنند استخراج و در مصارف دارویی و صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

طبع گیاه مصطکی گرم و خشک (صفراوی) است.

بادام هندی، بادام درختی، دارچین و سماق از مصلحات آن هستند. همراهی مصطکی با خوراکی های دارای طبع سرد و تر نیز موجب تعدیل طبع هر دو و افزایش خواص می شود.

خواص درمانی گیاه مصطکی

اگر از خواص گیاه مصطکی در سلامتی انسان و رفع بیماری ها بخواهید بدانید از این گیاه در درمان گرفتگی گوش، سرفه و درد مفاصل و شکستگی ، سر درد استفاده می شود، مصطکی قوای کل بدن را تقویت کرده و خاصیت ضدسرطانی دارد و اگر با کندر مصرف شود به تقویت هوش و افزایش حافظه می پردازد.

تقویت قلب و اعصاب

 یکی از مهم ترین خواص و فواید درمانی این گیاه تقویت قلب و اعصاب می باشد. در صورت داشتن احساس ناراحتی در ناحیه‌ی قلب می توان از مصطکی استفاده نمود. بدین منظور دو گرم مصطکی را خوب بجوید و بعد از نیم ساعت قورت دهید.

تقویت حافظه

 مصطکی باعث تقویت حافظه می گردد. به همین منظور دو گرم مصطکی را همراه دو گرم کندر بجوید.

رفع گرفتگی گوش

از دیگر خواص و فواید درمانی آن رفع گرفتگی گوش می باشد. برای رفع این مشکل 10گرم مصطکی را با نصف فنجان آب و روغن زیتون جوشانده و سپس یک قطره‌ از آن در گوش چکانده شود. همچنین در صورت تورم گوش می توان آن را جوشاند و سپس سه قطره، سه بار در روز در گوش چکانده شود.

تسکین سرفه‌

مصطکی را با یک فنجان آب جوش دم نموده و میل گردد.

 برای دهان و دندان

جویدن مصطکی باعث خوشبو شدن دهان میگردد، وقتی در دهان گذاشته شود و آن را بجوید طعم معطری احساس می‌شود و در برخی موراد از آن برای پر نمودن حفره‌های دندان استفاده می‌شود.

چنانچه گوشت لثه‌های شما از بین رفته و دچار تحلیل و سست شدن لثه‌ها شده اید، هر روز مقدار کمی مصطکی را بجوید تا پای دندان ها گوشت آورده و لثه ها سالم و محکم شوند.

جوشانده مصطکی با با سعد کوفی و شستن متناوب دندانها با آن بوی بد دهان را رفع میکند.

رفع بی‌خوابی

از دیگر خواص و فواید درمانی آن رفع بی‌خوابی می باشد. برای حل این مشکل دو گرم مصطکی با یک فنجان عرق بهار نارنج میل گردد.

ضد عفونی کننده

علاوه بر این گیاه می توان از خواص گیاه پیر بهارک نیز استفاده نمود.

درمان سل

برای درمان سل از دم کرده‌ی مصطکی استفاده گردد.

آرامبخش قلب

برای آرامبخش قلب دو گرم از مصطکی را در دهان جویده و روی آن نصف استکان فنجان عرق نسترن میل گردد.

رفع تورم پشت پاها

همچنین باعث رفع تورم پشت پاها می گردد. به همین منظور سه گرم مصطکی و یک گرم مرمکی دو مرتبه در روز با آب میل گردد.

رفع سردی کبد

رفع سردی کبد از دیگر خواص و فواید درمانی این گیاه می باشد. به مقدار یک قاشق چای‌ خوری صمغ را در یک لیوان آب‌ جوش بریزید و پس آن را سرد شدن میل گردد.

رفع یبوست

چهار گرم مصطکی، چهار گرم هلیله‌ی کابلی، چهار گرم برگ سنا، چهار گرم تخم رازیانه، یک گرم پودر هل بکوبید و دو گرم پودر زنجبیل را با هم مخلوط نموده و بعد از غذا میل گردد.

سایر خواص دارویی

مصرف مصطکی همرا با کندر، برای تقویت هوش و حافظه بسیار مؤثر است.

زخم معده، زخم اثنی عشر و زخم روده را درمان می‌کند.

از خواص درمانی مصطکی که در طب سنتی بیشتر از آن یاد شده، بویییدن این گیاه است که در درمان وسواس مفید میباشد و مالیخولیا را کاهش میدهد.

برای رفع سردرد موثر است و برای از بین بردن و تسکین چشم درد، مقداری مصطکی را در گلاب حل کنید، سپس آن را گرم نموده و این محلول را پنبه بر روی پلک چشم خود قرار دهید.

برای رفع سردی کبد، جوشانده آن بسیار مفید است به این منظور، یک قاشق چای‌خوری از این صمغ را در یک لیوان آب‌ جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه بجوشد، سپس آن را سرد کرده و بنوشید.

مصطکی، در درمان سرفه های سرد و خونریزی سینه موثر است به این منظور، آنرا با یک فنجان آب جوش دم کرده و میل کنید.

عوارض، مضرات و موارد منع مصرف

برخی معتقدند که مصطکی طبع معتدلی دارد اما در اکثر منابع طب سنتی طبع گرم و خشک برای آن در نظر میگیرند. به همین دلیل افراد با مزاج گرم و صفراوی بهتر است در مصرف آن دقت کنند.

مصطکی در برخی کودکان باعث اسهال می شود.

اگر داروهای شیمیایی خاص مصرف می کنید از عدم وجود اختلال دارویی با مصطکی مطمئن شوید.

مصرف مصطکی و مشتقات آن از جمله روغن مصطکی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

برای مصرف توسط کودکان نیز باید احتیاط شود.

همچنین در برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کند.

توجه

ما در این مقاله تلاش کردیم توضیحات جامع و کاملی را در مورد مصطکی ارائه دهیم اما به خاطر داشته باشید این مطالب صرفا جهت آشنایی شما با این محصولات تهیه شده است و فروشگاه بهسامارکت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال نحوه مصرف محصولات ندارد از این رو پیش از خود درمانی حتماً به پزشک مراجعه کنید.


# خرید صمغ مصطکی اصل # کاهش وزن # ضدانگل # مقل باد # Myrrh  #  درمان اعتیاد

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای مصطکی اصل
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط