نقش دمنوش های گیاهی در سلامتی جسمی و روحی ما
    


نقش دمنوش های گیاهی در سلامتی جسمی و روحی ما

دمنوش نوعی نوشیدنی گیاهی است که با استفاده از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه تهیه می شود.


دمنوش ها و جوشانده های گیاهی میان برخی افراد طرفدارانی حتی بیش از چای سیاه و سبز دارد. با این حال، با خواص و طرز تهیه چند دم کرده و جوشانده آشنا شوید اما یادتان باشد اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و اگر بیمار نیستید از زیاده روی و مصرف پیاپی آن ها حتما خودداری کنید.

دم کردن گیاهان و میوه ها یا گرفتن عصاره آن ها یکی از متداول ترین و قدیمی ترین روش های مصرف داروهای گیاهی است و از گذشته های دور تاکنون انواع دمنوش های گیاهی مورد توجه بسیاری از مردم بوده است . دمنوش نوعی نوشیدنی گیاهی است که با استفاده از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه تهیه می شود.


1- دمنوش آویشن
تقویت اعصاب، بینایی، جهاز هاضمه، معده، کبد و کلیه، بالا برنده فشار خون، باز کننده انسداد، تحلیل بادها و بلغم، لطیف کننده غذاهای غلیظ، اشتها آور، جاری کننده حیض، تنقیه ریه، معده روده ها و کبد، افزایش شیر مادر، پاک کننده سینه، باز کننده گرفتگی های روده، ضد رطوبت بدن، صفرا، زکام، سرفه، آسم، تنگی نفس، غلظت خون و ضد عفونی کنده و میکروب کش (شش برابر آنتی بیوتیک).
طرز تهیه
یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش، با شعله غیرمستقیم دم بکشد.


2- دمنوش اسطخودوس
آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلول های مغز، افزایش شیر مادر، تحلیل برنده نفخ و گاز روده، مفرح، باز کننده انسداد عروقی، مسهل بلغم و سودا خصوصا سودای مغز، ضد میگرن، زکام، اسم، برونشیت، دل پیچه، رماتیسم، درد سینه، تنگی نفس، سرفه، اگزما، ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادرار، در اکثر بیماریها کاربرد دارد.

طرز تهیه
دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 

3- دمنوش افتیمون
تحلیل برنده ورم ها، لطیف کننده، بازکننده انسداد و مفرح قلب، جهت بیماری اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگی، کابوس و وسواس و بیماری های مفاصل مفید است. به تنهایی مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا می باشد. از آن جایی که بسیار لطیف و ضعیف است جوشاندن و کوبیدن آن سبب از بین رفتن خاصیت آن می شود. برای آرامش و تقویت اعصاب دم کرده افتیمون بخورید. تأثیر آن روی سر خوب است. برای آلزایمر نیز مفید است.
هشدار
مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.
طرز تهیه
هنگام مصرف نباید آن را نرم کوبید و یا زیاد جوشاند، بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم کنید. ترجیحا این دمنوش ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید با عسل میل کنید. هم چنین آنها را می توان با چند قطره آبلیموی تازه میل کرد.


4- دمنوش اکلیل کوهی
گیاه معجزه گر قوی، مقوی اعصاب، ادرارآور، پاک کننده ریه ها، بادشکن، تسکین درد کبد، برای تنگی نفس، بیماری های عصبی و تشنج، تقویت معده و بدن مفید است، ضد عفونت کلیه، صفرا، بلغم، دلهره، اضطراب، آسم، زکام، سیاه سرفه، دردهای رماتیسمی استخوان و کمر، سنگ کلیه و مثانه، کیسه صفرا، میگرن، بی خوابی و غلظت خون می باشد.
طرز تهیه
دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


5- دمنوش بابونه
آرام بخش اعصاب و مغز و معده و روده و تقویت آن ها، افزایش شیر مادر، ادرارآور قوی، ضد تب و لرز، انگل، یبوست، سردرد، سنگ مثانه، بلغم و صفرا.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش، با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

6- دمنوش بادرنجبویه
آرام بخش، خواب آور، ضد تشنج و اسپاسم، رافع بوی بد دهان و خون ساز، مقوی قلب و اعصاب، تقویت کننده سلول های مغز، فوق العاده آرام بخش، محرک معده نشاط آور، ضد صدای گوش، تشنج، بیماری های کلیوی و خواب های وحشتناک.
طرز تهیه
یک مشت کوچک بادرنجبویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.


7- دمنوش بادرنجبویه و زیرفون
تقویت قلب و اعصاب، خواب آور، نشاط آور، آرام بخش، خون ساز، ضد بوی بد دهان، خواب های وحشتناک، بیماری های کلیه و صدای گوش.
طرز تهیه
یک قاشق غذاخوری زیرفون + یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه + دو لیوان آب جوش با شعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


8- دمنوش برگ درخت به
قابض، نرم کننده سینه، مقوی قلب، مفرح، نشاط آور.
طرز تهیه
۱۰ تا ۱۵ عدد برگ را به مدت ۲۰ دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمد فورا شعله را ملایم کنید تا آب بدون حرکت شروع به بخار کند و گاهی برگ ها را هم بزنید، زمانی که یک سوم آب بخار شد چای آماده است. (می توانید از هل یا چوب دارچین برای معطر کردن استفاده کنید).

1. دمنوش آرامش بخش
این دمنوش با ترکیبات گیاهی مکمل خود نوشیدنی مناسبی است که به عنوان آرام بخش و ضد استرس بخصوص هنگام غروب و قبل خواب میتوان از نوشیدن آن لذت برد.

ترکیبات: بادرنجبویه، چای کوهی، اسطخودوس، به لیمو، سنبل طیب، نعنا

میتوانید برای شیرین شدن دمنوش خود از استویا یا عسل استفاده کنید.


خواص: آرامبخش و ضد افسردگی، رفع مشکلات کم خوابی و بی خوابی، تقویت کننده معده، بهبود اختلالات عصبی، تقویت کننده قلب.
2. دمنوش انرژی بخش
این دمنوش از ترکیب 9 گیاه مقوی و معطر تشکیل شده است. ضمن روان کردن گردش خون، قوای بدن را بالا میبرد و باعث انرژی بخشیدن به جسم و روح میشود و میتوان از آن به عنوان یک نوشیدنی انرژی بخش استفاده کرد.

ترکیبات: زنجبیل، دارچین، میخک، مریم گلی، نعنا، تخم گشنیز،استویا هل، گل سرخ
خواص:انرژی بخش، تقویت قوای جنسی، تسریع کننده جریان خون و باز کردن عروق