مزایای سرمه برای چشم و ابرو
    


مزایای سرمه برای چشم و ابرو

سرمه را می توان یکی از مفید ترین مواد آرایشی دانست که علاوه بر زیبایی که به چهره شما می بخشد خواص درمانی و فواید بسیاری را نیز برای سلامت شما در پی دارد.


از دیر باز کشیدن سرمه بر چشم چه در فرهنگ و چه در دین ما بسیار توصیه شده است. سرمه را می توان یکی از مفید ترین مواد آرایشی دانست که علاوه بر زیبایی که به چهره شما می بخشد خواص درمانی و فواید بسیاری را نیز برای سلامت شما در پی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. با دکتر سلام همراه باشید.سرمه طبیعی از چه ساخته می‌شود؟
به طور کلی می‌توان سرمه‌ها را به دو دسته طبیعی و صنعتی تقسیم کرد. سرمه‌های طبیعی معمولاً از دو راه سوزاندن گیاهان و گاهی چربی‌های حیوانی و یا از سابیدن سنگ‌هایی خاصی مثل اثمد به دست می‌آید.
از نظر طب سنتی، سرمه طبعی سرد و خشک دارد و پیش از این استفاده دارویی هم داشته است. از سرمه هسته خرما تا سرمه مغز قلم‌گاو. . .
سرمه‌های گیاهی معمولاً از سوزاندن مغزیجات و ترکیب آن‌ها با روغن‌های گیاهی به عمل می‌آید. مثلاً با سوزاندن مغز بادام شیرین و فندق و گیاه هلیله و هسته خرما و ترکیب آن‌ها با روغن نارگیل یا روغن بادام نوع خاصی از سرمه به دست می‌آید که هم استفاده از آن راحت‌تر باشد و هم بر خواص دارویی آن افزوده شود. این سرمه‌ها اگر در شرایط بهداشتی تولید شوند ضرر کمتری نسبت به سرمه‌های صنعتی دارند. حتی ممکن است برای درمان بعضی بیماری‌های چشمی مناسب باشند. بسیاری ازشرکت‌های صنعتی، سرمه‌های مدادی‌شکل تولید می‌کنند که اگرچه مصرفشان راحت‌تر است،‌ اما به دلیل وجود فلزات سمی، برای چشم بسیار مضرند.فواید سرمه برای چشم
سرمه اثمد :

ایمنی از آب سیاه و کوری
دفع آلودگی و چرک های درون چشم
تقویت بینایی و جلای چشم
از بین بردن ضعف بینایی
سرمه چهار مغز و هفت مغز :

تقویت کننده چشم
تقویت کننده مژو ابرو
پیشگیری از ضعف بینایی
کمک در درمان بیماری چشم
از بین برنده چربی های اضافه چشم
سرمه کافوری:

درمان ضعف چشم
قوز قرنیه
آستیکمات
اکثر بیماریهای چشم
جلوگیری از ضعیف شدن چشم
بهترین نوع سرمه
سرمه چشم انواع متفاوتی دارد، بهترین نوع آن، سرمه چشم سنگی است. سرمه چشم سنگی، از آنتیموان ساخته می‌شود. سرمه اثمد معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سرمه مورد استفاده است. این همان سرمه معروف مکه است. اما مزایا و معایب این سرمه چشم چیست؟

مزایای سرمه چشم سنگی
از جمله مزایای این سرمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
جلوگیری از کوری وآب سیاه
گذشتگان اعتقاد داشتند این سرمه باعث از بین بردن آب سیاه می‌شود
خارج کردن چرک و آلودگی
سرمه کشیدن باعث می‌شود تا الودگی‌های موجود در چشم از طریق غدد اشکی خارج شوند
تقویت بینایی
تاریخچه استفاده از سرمه چشم
در دوران باستان از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد، ملکه های مصری به چشمان خود سرمه می کشیدند. و سرمه را نگهبان چشم علیه بیماری ها می دانستند و معتقد بودند که تیره کردن رنگ دور پلک ها از شدت رسیدن اشعه آفتاب به چشم ، کم می کند.
ضرورت استفاده از سرمه سنتی توتیا با خواص درمانی
حتما می دانید که رنگ سیاه سرمه، جلوه زیبایی به چشم ها می بخشد و سیاهی و گیرایی چشم ها را بیشتر می کند. برخی از بانوان هم سرمه را برای پر رنگ تر نشان دادن ابروهایشان استفاده می کنند. سرمه سنتی توتیا با سیاهی خیره کننده خود چشمان شما را درشت تر، زیبا تر و جذاب تر نموده و سبب می شود تا نگاهتان گیرایی فوق العاده و جذاب تری داشته باشد.

راز خواص درمانی این نوع سرمه (۱۰ مغز ویتامینه) نیز در ویتامین های موجود در املاح آن است که به دستگاه ایمنی چشم در مبارزه با باکتری های عامل التهاب و عففونت چشم کمک کرده و از ابتلای چشم به بیماری های مختلف جلوگیری می کند.

از دیگر خواص سرمه می توان به اثر آن بر کاهش اشعه ورودی خورشید به چشم اشاره کرد. سیاه کردن دور چشم باعث می شود تأثیر شدت نور خورشید بر چشم کاهش یافته و به سلامت چشم کمک نماید.

انواع سرمه
دو نوع سرمه اصلی وجود دارد. نوع اول سرمه ای که از فندوق بادام و… به همراه مغز قلم گاو به دست می آید و به آن سرمه مغز گفته می شود. و نوع دوم سرمه ای است که از سنگ اثمد (آنتیموان) به دست می آید و به آن اصطلاحاً سرمه سنگ می گویند.
تاریخچه استفاده از سرمه به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و عصرِ مصرِ باستان باز می‌گردد. همان‌طورکه در دیوارنگاره‌ها، نقاشی‌ها، عکس‌‎ها، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری هم دیده‌ایم، زنان و مردانِ مصری، خصوصاً کسانی‌که جاه و مرتبه‌ای بلند داشته‌اند، چشمان‌شان را سُرمه‌اندود می‌کردند. نه‌تنها مصری‌ها بلکه یونانی‌ها،‌ ایرانی‌ها و کولیانِ هندی نیز از دیگر اقوامی هستند که از دیرباز از توتیای چشم استفاده می‌کنند. از روی سُرمه‌دان‌هایی که در کاوش‌های باستان‌شناسان پیدا شده، می‌توان پی بُرد که در بسیاری از تمدّن‌های باستانی مانند ایران، استعمالِ این ماده آرایشی رواجِ بسیاری داشته‌است. منابع و مآخذِ دینی هم احادیث و روایات زیادی دارد که سُرمه کشیدن را به فالِ نیک گرفته‌است و بزرگانِ دینی همواره مردم را به سُرمه کشیدن تشویق می‌کردند و آن را «مستحب» می‌دانستند. چنان‌که نقل شده‌است که: «سُرمه کشیدن با اثمد موجب رشد مژه‌ها می‌شود، چشم را تیزبین کرده و به عبادت و شب‌زنده‌داری کمک می‌کند». پس با این حساب، ممالک عربی هم از سُرمه بی‌نصیب نبوده‌اند، اگرچه ممکن است از این اسباب آرایش با نام‌های متفاوتی یاد شود اما کاربرد آن در همه‌جا یکی بوده‌است. هندی‌ها از جمله اشخاصی بودند که سالیان سال از گونه‌های مختلف توتیا استفاده می‌کردند. مادران سُرمه را به چشم فرزندان‌شان می‌کشیدند با این تصور که چشمان کودک را تقویت می‌کند و برخی دیگر هم بر این اعتقاد و باور بودند سُرمه کشیدن به چشم طفل موجب در امان ماندنِ او از طلسم‌ شیاطین می‌شود. در این میان، مصری‌ها سُرمه را نوعی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی می‌دانستند و معتقد بودند تیره کردن پلک‌ها از شدّت رسیدنِ آفتاب به چشم کم می‌کند. در حال حاضر و با توجه به تنوع، کاربری و رنگ و لعابی که «خط چشم» و «مدادهای چشمی» موجود در بازار لوازم آرایشی دارند، سُرمه به‌نوعی ور افتاده است اما در سال‌های اخیر و در واکنش به ریزشِ مژه‌ها، گران بودن و نامرغوب بودنِ لوازم آرایشیِ مخصوصِ چشم و بسیار دلایلِ دیگر، تنورِ سُرمه‌سازی و سُرمه‌کشی گرما و جانی دوباره گرفته‌است، بدین‌صورت که این ماده آرایشی نسبت‌به دیگر لوازم آرایشی هم ضررِ کمتری دارد، هم قیمتِ مناسب‌تری. هرچند که تقلّب و بی‌کیفیتی در این بازار نیز موج می‌زند.
روش تشخیص سرمه اصل و نحوه اثرگذاری بر چشم
برای آرایش چشم ها و زیبا تر کردن آن می توان به جای استفاده از لوازم آرایشی که مواد اولیه آن معلوم نیست و ممکن است ضرر داشته باشد از سرمه اصل استفاده نمود.
استفاده از سرم اثمد علاوه بر زیبایی چشم ها خواص درمانی و تقویت کننده برای چشم ها و مژه را نیز دارا می باشد.
سرمه اثمد اصل از ساییدن نوعی سنگ تهیه می شود.
و روش تشخیص آن رنگ خاکستری آن و وجود ذرات ریز نقره ای رنگ داخل آن می باشد.
رنگ سرمه اثمد به اندازه سرمه های گیاهی تیره وسیاه نیست.
در طب سنتی و اسلامی بیان شده است که برای اثرگذاری سرمه بر چشم شب ها قبل از خواب چهار بار میله سرمه در چشم راست و سه بار در چشم چپ کشیده شود.
قبل از هر بار کشیدن میله آن را داخل ظرف سرمه فرو ببرید.
از دیگر انواع سرمه می توان به سرمه های گیاهی که از سوزاندن مغز فندق یا بادام تهیه می شوند اشاره کرد که آن ها نیز خواص ویژه خود را برای چشم ها دارند.

نمونه اصل سرمه اثمد را از کجا تهیه کنیم؟
سرمه برای خانم ها یکی از وسایل زینتی محسوب می باشد و به وسیله آن با تیره کردن چشم ها به زیبایی می افزایند.
اما سرمه فقط برای مصرف خانم ها نیست بلکه آقایان نیز می توانند به منظور بهره گیری از خواص بی نظیر سرمه اثمد آن را استفاده کنند.
برای تهیه نمونه اصل سرمه اثمد باید از نوع برند سرمه اطمینان خاطر داشت و آن را از مراکزی که معتبر هستند تهیه نمود.
چنانچه با این مراکز آشنایی نداریم باید با تحقیق و سؤال انتخابی مناسب داشته باشیم.
امروزه خرید سرمه از طریق اینترنتی و مراجعه به سایت های فروشگاهی نیز امکان پذیر می باشد.
برای خرید غیر حضوری سرمه می توان به فروشگاه های آنلاین معتبر مراجعه کرد.
و نمونه اصل سرمه اثمد را سفارش داد و با قیمتی مناسب آن را درب منزل تحویل گرفت.
تجربه های موفق استفاده از سرمه اثمد برای درمان
برای اینکه بیشتر به خواص سرمه اثمد پی برده و با اطمینان خاطر بیشتری آن را مصرف نماییم می توانیم از تجربه استفاده سرمه اثمد برای درمان توسط دیگران استفاده نموده و نظرات آن ها را هم بدانیم.
البته سرمه اثمد هنگامی تأثیر گذار است که اصل و مرغوب باشد و در استفاده آن هم مداومت داشته باشید.
طرز سرمه کشیدن هم طبق روایات ائمه این گونه می باشد که به عدد فرد یا بهتر است هفت بار در چشم یعنی چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ کشیده شود و در هر بار میله داخل سرمه دان فرو برده و آغشته به سرمه گردد.
بسیار از افرادی که چشم آن ها چند درجه ضعیف بوده و عینک بر چشم می زدند و یا حتی به جراحی چشم نیاز داشتند با مصرف سرمه اثمد طبق شرایط بیان شده و در عرض چند روز، با معاینه مجدد چشم متوجه شدند که ضعف بینایی آن ها درمان شده و دیگر نیازی به عینک هم ندارند.
سرمه دان برنجی زیبا از کجا بخرم؟
حال که با ویژگی های سرمه اصل و خواص آن آشنا شدید و قصد خرید سرمه اثمد یا انواع دیگر سرمه های درمانی را دارید شاید این سوال برایتان پیش آید که سرمه دان از کجا بخرم ؟
سرمه دان وسیله ای استوانه ای شکل کوچک می باشد که برای نگهداری و جابجایی سرمه از آن استفاده می شود و میل سرمه نیز درون آن قرار می گیرد و از ریختن سرمه به بیرون جلوگیری می شود.
سرمه دان از جنس های مختلف چوبی، سنگی، فلزی و برنجی تهیه می شود، در قدیم نیز از سرمه دان های استخوانی استفاده می شده است.
سرمه دان برنجی در بین دیگر سرمه دان ها از زیبایی بیشتری برخوردار بوده و همچنین دارای مزیت هایی نسبت دیگر سرمه دان ها می باشد از جمله اینکه:

راحت پر می گردد
قابل شستشو می باشد
فلز برنج نیز خاصیت ضد باکتری و میکروب کشی دارد
تمام مراکزی که خود سرمه را می فروشند، همراه با آن سرمه دان را هم موجود داشته و به فروش می گذارند و می توان هم زمان سرمه و سرمه دان را با هم تهیه نمود.