دانه

دانه چیا اعلی

وزن : 100 گرم

قیمت برای شما : 45,800 تومان
قیمت : 48,090 تومان
  • طبع دانه چیا سرد و تر است.

  • دانه چیا (بمب کوچولوی ویتامین)

  • حاوی منیزیم ،آهن ،منگنز ،روی ،فسفر ، پتاسیم،سدیم ،ویتامین آ،ویتامین c،کلسیم ،پروتیین ،اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و سر شار از فیبر می باشد

  • آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج است.

  • پتاسیم موجود در آن دو برابر پتاسیم موز است.

  • ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان ها می شود.

  • میزان کلسیم موجود در آن، پنج برابر شیر است.

  • میزان ویتامین C موجود در آن، 7 برابر پرتقال است.

  • میزان امگا 3 موجود در دانه چیا، 8 برابر ماهی سالمون است.

  • به تعادل گلوکز خون کمک می کند و برای بیماران دیابتی عالی است.

  • کمک به رفع عطش و احساس تشنگی

  • تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می کند.

  • به منظور تقویت قلب، دانه چیا را با عرق بیدمشک یا نسترن ترکیب کنید و بنوشید.

  • جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ است. تنها کافی است آن را با آب مخلوط کنید و ژله به دست آمده را به جای تخم مرغ، در غذاهای خود استفاده کنید.

  • این دانه سرشار از ویتامین های A و K می باشد و همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از منگنز و آهن می باشد. آهن موجود در آن به تولید گلبول های قرمز کمک کرده و از ابتلا به کم خونی جلوگیری می کند.

  • مخلوط آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت مؤثر است.

  •  نشاط آور(مفرح ذات)

  • تقویت قلب

  •  تقویت معده سرد و رفع درد آن

  •  شیر افزا

  •  قاعده آور و تنظیم کننده عادت ماهیانه

  •  افزایش تعریق و ادرار

❗️دانه چیا باید در ظرف در بسته محکم نگهداری شود که رطوبت وارد ادویه نشود



  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

دانه‌ چیا (Salvia hispanica) که به آن سالبا چیا یا چیا مکزیکی نیز می‌گویند متعلق به خانواده Lamiaceae از گیاهان روغنی است که منشا آن آمریکای جنوبی و مرکزی می‌باشد.دانه‌های خوراکی این گیاه گلدار از خانواده نعناع هستند

و یکی از بهترین و مفیدترین دانه‌های خوراکی است. این دانه‌های سیاه و سفید، آب دوست هستند و می‌توانند تا 12 برابر وزن خود آب جذب کنند. شباهت زیاد این دانه به تخم شربتی یا تخم ریحان باعث شده تا خیلی از افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند

و به‌دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3 در آن‌ها، با نقش بالقوه در کاهش خطرات بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اختلالات قلبی عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و بیماری‌های التهابی ایجاد شد.

این دانه به عنوان یک جایگزین بدون گلوتن برای دستورالعمل‌های غذایی مختلف، به‌طور فزاینده‌ای محبوب‌شده است و درحال حاضر به‌طور گسترده و در اشکال مختلفی به صورت دانه، روغن و آرد در دسترس است. علاوه‌براین، به‌دلیل خواص تغذیه‌ای بالا، اغلب در محصولات غذایی مختلف مانند نان و غلات صبحانه گنجانده می‌شوند.

ازنظر محتوای درشت‌مغذی، دانه‌های چیا حاوی کربوهیدرات، چربی، فیبر غذایی و پروتئین هستند. این دانه‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند و دارای ترکیبات فنلی بالایی هستند که به‌دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی خود شناخته ‌شده‌اند.

تخم این گیاه بیضی وسیاه وسفید و قهوه ای است و وقتی‌که در آب ریخته شود بعد از زمان اندکی حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب مانند فالوده می‌شود.

فواید مصرف دانه چیا

دانه چیا را می توان به صورت افزودنی به غذا و یا نوشیدنی ها مورد استفاده قرار داد. این دانه گیاهی با اهداف گوناگونی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

1- بدن اگر با کمبود اسیدهای چرب امگا سه مواجه باشد زودتر از حد معمول دچار خستگی می شود. افراد بسیاری در جهت جبران این خستگی دائمی، از مواد انرژی زا استفاده می کنند. مصرف این مواد انرژی کاذب و مضری را به وجود می آورد. در همین راستا برای تامین انرژی و اسیدهای چرب امگا سه مورد نیاز بدن می توان از دانه های چیا استفاده کرد. مصرف این دانه سوخت ساز بدن را در جهت تامین انرژی سرعت می بخشد.

2- ریشه ی بسیاری از بیماری های گوارشی به کمبود فیبر در مواد غذایی برمی گردد. مصرف این دانه می تواند قسمتی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند.

3- همچنین این دانه برای درمان بیماری یبوست یکی از بهترین انتخاب ها است.

4- به افرادی که به دنبال لاغری هستند مصرف این دانه  توصیه می شود زیرا این دانه در وهله ی اول حاوی مقادیر زیادی فیبر است. فیبر ماده ای حجیم است که می تواند فضای معده را پر کند و احساس گرسنگی را از بین ببرد. از طرف دیگر این دانه حاوی کربوهیدرات ها و چربی های مفید است بنابراین مصرف آن نیازهای بدن به انرژی را تامین می کند.

5-جذب آب دانه چیا موجب می شود که روند هضم غذا کندتر از حالت معمول شود. این در حالی است که نیاز بدن به آب نیز تامین می شود و حس گرسنگی ناشی از تشنگی اجازه بروز پیدا نمی کند. لازم به ذکر است مصرف این دانه در لاغری اطراف شکم نیز موثر است.

6- افراد مبتلا به دیابت نباید مواد غذایی را به صورت وعده های حجیم میل کنند. کربوهیدرات و نشاسته موجود در دانه چیا به صورت تدریجی آزاد می شود. این امر به جذب بهینه و کم خطر مواد غذایی توسط سلول ها کمک شایانی می کند و احتمال افزایش ناگهانی قند را کاهش می دهد .

7- ریشه ی بیماری های قلبی به مصرف چربی های مضر برمی گردد. اسید های چرب امگا سه از جمله چربی هایی است که در دانه چیا یافت می شود. این چربی کاملا گیاهی است و مصرف آن نه تنها برای بدن زیانی ندارد بلکه به سلامت بدن نیز کمک می کند. افرادی که از فشار خون، چربی خون و بیماری های قلبی در عذاب هستند می توانند با گنجاندن این دانه  در رژیم غذایی خود قدمی در جهت سلامتی بردارند.

8- رادیکال های آزاد در ایجاد انواع سرطان ها نقش مهمی را ایفا می کنند. یکی از راه های مقابله با رادیکال های آزاد مصرف آنتی اکسیدان ها است. مصرف دانه چیا به واسطه وجود آنتی اکسیدان ها از بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه جلوگیری می کند.

9- از دانه چیا برای حفظ سلامت پوست نیز استفاده می شود. ماسک های حاوی این دانه به درمان آکنه و جوش کمک شایانی می کند. از طرفی این دانه می تواند نقش مرطوب کننده نیز داشته باشد و مانع از رخ دادن چین و چروک شود.

10- مصرف این دانه مانع از ریزش مو می شود. همچنین با تهیه ماسک مو از این دانه نیز می توان موهای آسیب دیده را تقویت کرد.

11- مادران در دوران بارداری باید از مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن، امگا سه و ... استفاده کنند. مصرف دانه چیا یک انتخاب مناسب برای زنان باردار است زیرا تمام نیازهای بدن آنها را تامین می کند. از طرفی این دانه در تنظیم سطح قند خون و تامین انرژی نیز نقش بسیاری دارد.

12- افزایش انرژی مواد مغذی موجود در دانه های چیا مثل ویتامین B، تیامین و نیاسین موجب تبدیل غذاهای موجود در بدن به انرژی می شود. این افزایش انرژی باعث بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت روزمره و نشاط شما می شود.

13- بهبود عملکرد اعصاب منیزیم و مس موجود در دانه های چیا، غذای خوبی برای سیستم عصبی شما هستند. این مواد باعث سلامت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شوند.

14- درمان سلیاک سلیاک نوعی بیماری حساسیت به گلوتن است. از آنجا که دانه های چیا فاقد گلوتن هستند، گزینه ی خوبی برای بهبود و درمان گلوتن محسوب می شوند.

15- درمان بی خوابی سروتونین و ملاتونین از جمله هورمون های شادی بخش در بدن انسان هستند. مصرف این دانه با افزایش ترشح این هورمون ها به درمان بی خوابی کمک می کند.

16- جوانسازی پوست و کمک به رشد مو و ناخن ها پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا موجب کلاژن سازی در پوست و در نتیجه جوانسازی آن می شوند. کلاژن نوعی پروتئین است که در تمام بدن وجود دارد و ترکیب اصلی سازنده ی غضروف، عضلات، استخوان ها و تاندون هاست. علاوه بر آن این دانه حاوی منیزیم و اسیدهای چرب است که موجب کاهش التهاب و در نتیجه بهبود رشد مو و ناخن ها می شود.

نحوه صحیح مصرف دانه چیا

همراه با آب

یکی از ساده ترین شیوه های استفاده از دانه چیا در تغذیه، نوشیدن ترکیب آن همراه با آب است. یک چهارم فنجان دانه چیا را در 4 فنجان آب بخیسانید. برای طعم دادن به این ترکیب می توانید کمی میوه ی ریز شده یا کمی آب لیموترش یا آب پرتقال به آن اضافه کنید.

همراه با آب میوه

آب تنها چیزی نیست که می توانید این دانه ها را در آن بخیسانید. یک چهارم فنجان دانه چیا را به 4 فنجان آب میوه اضافه کرده و نیم ساعت صبر کنید تا یک آب میوه ی پر از فیبر و مواد معدنی داشته باشید.

پودینگ دانه چیا

تهیه این پودینگ هم راحت است. فقط باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا این دانه ها کاملاً نرم شوند. می توانید این پودینگ را با آب میوه یا شیر درست کنید و سپس وانیل یا کاکائو به آن اضافه نمایید. پودینگ دانه چیا برای صبحانه یا دسر انتخاب بسیار خوبی است. اگر دوست ندارید دانه های دانه چیا در پودینگتان دیده شود می توانید آسیابش کنید.

همراه با اسموتی

اگر می خواهید اسموتی تان مغذی تر شود، دانه چیا به آن بیفزایید. این کار را تقریباً برای هر نوع اسموتی می توانید انجام دهید فقط یادتان باشد قبل از استفاده آن در اسموتی، آن ها را در آب بخیسانید تا کاملاً ژله ای شوند.

به صورت خام روی غذا

هرچند خیلی ها فکر می کنند حتماً باید دانه چیا را بخیسانند اما می توانید این دانه ها را به صورت خام نیز مصرف کنید. دانه چیا را آسیاب کرده و روی اسموتی یا سالاد و یا هر چیز دیگری که دوست دارید بپاشید.

همراه با غلات برای صبحانه

اگر می خواهید صبحانه تان را کمی تغییر دهید، شب قبل از خواب دانه چیا را در شیر بخیسانید و صبح این ترکیب را همراه با مغزها، میوه ها و ادویه ای مانند دارچین میل کنید. از هر نوع غله ای که دوست دارید مثل جودوسر می توانید استفاده کنید.

همراه با سبزیجات سرخ شده

می توانید دانه های دانه چیا را به سبزیجات سرخ شده و خوشبویتان اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری دانه چیا برای یک بشقاب سبزیجات کافی است.

همراه سالاد

می توانید دانه چیا را به سالادتان اضافه کنید و سالمترش نمایید. این دانه ها را به هر نوع سالادی می توانید بیفزایید.

ترکیب با سس سالاد

یک راه دیگر برای استفاده از دانه چیا در غذا این است که آن را به سس سالادتان اضافه نمایید. سس های بازاری معمولاً قند زیادی دارند. خودتان سس را درست کنید تا هم سالم تر باشد و هم بتوانید با دانه چیا مغذی اش کنید.

همراه با پختنی ها

می توانید این دانه را به هر نوع پختی وارد کنید. مثلاً همراه با کیک یا نانی که می خواهید بپزید یا در کلوچه ای خوشمزه ی خانگی.

همراه با پنکیک

اگر پنکیک دوست دارید پس می توانید دانه چیا را در ترکیب پنکیکتان هم داشته باشید.

همراه با مربا

دانه های دانه چیا می توانند ده برابر وزنشان آب جذب کنند و برای همین می توانند جایگزین خوبی برای پکتین در مربا باشند. پکتین نسبتاً تلخ است، پس اگر با این دانه جایگزینش کنید یعنی مربای شما نیازی به شکر زیاد نخواهد داشت تا شیرین شود.

پروتئین بارهایی که در فروشگاه ها موجودند، شکر تصفیه شده ی زیادی دارند و بیشتر شبیه شکلات هستند تا یک اسنک سالم. اگر پروتئین بار دانه چیا خودتان را درست کنید، بسیار سالم و مغذی خواهد بود.

 ترکیب دانه چیا با انواع مربا به لعاب دار شدن و غنی شدن مربای موردنظر کمک شایانی می کند. شما می توانید در تهیه انواع مربا مانند مربای آلبالو و توت فرنگی از این دانه گیاهی استفاده کنید. هنگامی که 5 دقیقه به لحظات پایانی پخت مربا مانده است، دانه های شسته شده دانه چیا را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه سرد شد، مربا حالت لعابی و ژلاتینی بیشتری به خود می گیرد. پس از سرد شدن آن را در یخچال نگهداری کنید. تهیه مربا با اضافه کردن این دانه گیاهی با امگا 3 غنی شده و به خاصیت مربا اضافه می کند. جالب است بدانید کاربرد این روش برای جلوگیری از کپک زدن زودهنگام مربا بسیار مؤثر است.

در سوپ و آب ِگوشت

دانه چیا می تواند جایگزین بسیار خوبی برای آرد جهت غلیظ کردن سوپ یا آب ِگوشت باشد. اول ژله ای شان کنید و سپس به غذایتان بیفزایید.

جایگزینی برای تخم مرغ

اگر شیوه ی تغذیه تان جوری است که باید از خوردن تخم مرغ پرهیز کنید، می توانید دانه چیا را جایگزینش نمایید. این دانه ها در غذاهای پخته شده، جایگزین بسیار خوبی برای تخم مرغ محسوب می شوند. به جای یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری دانه چیا را در سه قاشق غذاخوری آب بخیسانید.

ترکیب با ماست

آن را ، رویه ی خوبی برای ماست است. پودر دانه چیا را می توانید روی ماست بپاشید.

برای غلیظ کردن همبرگر خانگی یا کوفته ریزه

اگر عادت دارید برای غلیظ و چسبناک کردن کوفته ریزه، قلقلی یا همبرگرتان از تخم مرغ استفاده کنید می توانید به جای آن از دانه چیا استفاده کنید.

ترکیب با چای

افزودن دانه چیا به نوشیدنی ها، راهی ساده برای مصرفشان است. یک قاشق چایخوری آن را به چایتان اضافه کرده و اجازه دهید کمی خیس بخورد.

همراه با بستنی

می توانید آن را به بستنی دلخواهتان اضافه کنید. پودینگ دانه چیا درست کنید و فریزش نمایید. هر وقت خواستید همراه با بستنی میل کنید.

همراه با پیتزا

می توانید با استفاده از دانه چیا ، پیتزایی فیبردار و تُردتر داشته باشید. کافی است پودرش را روی پیتزایتان بپاشید.

همراه با فلافل

فلافلی که با دانه چیا درست شود بسیار لذیذ است، مخصوصاً برای گیاهخواران.

ترکیب با شربت لیموناد

یک راه جالب دیگر برای استفاده از دانه چیا ، همراه کردن آن با شربت لیموناد خانگی است. یک و نیم قاشق غذاخوری دانه چیا را در دو فنجان آب سرد به مدت نیم ساعت بخیسانید و سپس آب یک عدد لیمو را به آن افزوده و به انتخاب خودتان شیرینش کنید. می توانید از طعم دهنده های دیگری مانند خیار یا هندوانه نیز استفاده نمایید.

طرز شستن دانه چیا 

برای شستن دانه چیا یک ظرف بزرگ را با آب پر کنید و آن را داخل آن بریزید. برای اینکه دانه ها به هم نچسبند آن را با چنگال هم بزنید تا آرام آرام ته نشین شوند. کمی صبر کنید تا در صورت وجود برگ و خاشاک در روی آب بیایند و آن‌ها را جدا کنید. چند بار این آب را تعویض کنید تا آب تمیز شود و دیگر روی آب چیزی نباشد. سپس در این مرحله به آرامی مخلوط را هم می‌زنیم و به یک ظرف دیگر انتقال می‌دهیم تا شن و سنگ‌ریزه‌های دانه چیا در ظرف اول باقی بماند. برای آن که مطمئن بشید کاملا تمیز شده است و شن و سنگ‌ریزه دیگری نیست چند بار این‌ کار را تکرار کنید. تنها نکته‌ای که باید دقت کنید این است که این مراحل سریع اما با دقت و آرام باید انجام شود و تا قبل از لعاب دار شدن دانه چیا تمام شود.

برای خرید دانه چیا اعلی به فروشگاه اینترنتی بهسا مارکت مراجعه فرمایید.


# خرید  دانه چیا # خواص  دانه چیا # خرید بالنگو # Salvia hispanica # رفع یبوست # خلط آور # دفع سنگ کلیه # کاهش وزن

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای دانه چیا اعلی
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط