دانه

دانه خردل زرد اعلی

وزن : 100 گرم

قیمت برای شما : 40,000 تومان
قیمت : 42,000 تومان
  • طبیعت خردل زرد گرم و خشک است.
  • خاصیت ضد سرطان
  • افزایش جریان خون با مصرف موضعی
  • مدر، تعریق زا، ملین
  • ضد میکروب
  • تسکین درد بیماریهای مفصلی و روماتیسمی
  • محرک
  • شیرافزا
  • دفع کننده حشرات
  • ملین
  • تحریک ترشح بزاق و افزایش سرعت متابولیسم بدن
  • آرامبخش، پیشگیری از حملات میگرنی
  • درمان ریزش مو
  • دور از نور و رطوبت نگهداری شود.


  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

پودر  خردل زرد، چاشنی معروفی است که معمولا در هات داگ و همبرگر به کار می‌رود. به غیر از سس خردل، دانه‌های خردل زرد در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارند. خردل زرد ذاتا همه فن حریف است که به صورت سس یا روغن، دانه و یا به شکل پودری در دسترس است و فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد.

انواع خردل

خردل یک گیاه چندوجهی است و دارای چندین نوع مختلف می‌باشد. سه نوع از مهم‌ترین انواع آن شامل خردل سفید (Brassica alba)، خردل سیاه (Brassica nigra) و خردل قهوه‌ای (Brassica juncea) هستند که محبوبیت بیشتری نسبت به سایر انواع آن دارند و به‌صورت تجاری کشت و برداشت می‌شوند. در میان این سه نوع نیز خردل سفید (که گاهی اوقات زرد نیز نامیده می‌شود) طعم مطبوع‌تری دارد و به‌طورمعمول در تهیه چاشنی معروف یعنی سس آن استفاده می‌شود. خردل سیاه نیز به دلیل رایحه و عطروطعم قوی محبوب است. خردل قهوه‌ای که برای تهیه خردل دیژون نیز استفاده می‌شود، طعم تندی دارد و به همین دلیل بیشتر در غذاهای هندی که طرفدار طعم تند هستند به کار می‌رود.

طبع خردل از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن روغن بادام، کاسنی و سرکه معرفی شده است.

خواص دانه خردل

خردل حاوی مقادیر زیادی سلنیوم و امگا۳ است. و  منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B کمپلکس است. خردل، غنی از مواد معدنی چون پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است که برای سلامتی اهمیت زیادی دارند. سرعت متابولیسم شما را افزایش می دهد.

تسکین دردهای میگرنی

دانه‌های خردل، در کاهش دفعات حملات میگرنی مفید هستند. به این منظور باید پوست سر خود را با روغن خردل ماساژ دهید. این کار کیفیت مو‌هایتان را نیز به طور قابل توجهی بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

تسکین اسپاسم‌های عضلانی

بر اساس تحقیقات انجام شده این دانه مفید دارای ترکیباتی مانند پتاسیم و کلسیم است که می‌تواند به تسکین هر نوع اسپاسم ماهیچه‌ای کمک کند. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری پودر خردل، به داشتن استخوان‌های قوی، مفاصل و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

تنفس بهتر با استنشاق بخار دانه‌های خردل

خردل یک ماده ضدعفونی کننده فوق‌العاده است که به پاکسازی مخاط در برابر هوا کمک می‌کند. استنشاق بخار دانه‌های خردل گرم شده یا غرغره کردن با چای خردل‌، به بیرون کشیدن مخاط از گلو و ریه‌ها کمک می‌کند. در نتیجه نفس کشیدن آسان‌تر می‌شود.

سلامت قلب و عروق با مصرف خردل

خردل زرد سرشار از چربی‌های غیر اشباع است که به متعادل کردن کلسترول خون کمک می‌کند. این ماده باعث کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد می‌شود و سطح کلسترول HDL یا کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌دهد؛ در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

افزایش سوخت و ساز بدن

این ماده یک منبع عالی منیزیم است که در فرآیندهای متابولیک نقش مهمی دارد و وظیفه سنتز پروتئین را بر عهده دارد. مقدار زیاد فسفر در آن نیز به متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های بدن کمک می‌کند.

برطرف کردن بوی بد دهان

بوی تند سس خردل می‌تواند بوی بد دهان را پوشش بدهد. یک قاشق چایخوری این سس  را در دهان بگذارید و یک دقیقه آن را در دهان بچرخانید و سپس تف کنید. بعد یک قاشق چایخوری مجدد از این سس بخورید و در نهایت دهانتان را کاملا با آب بشویید. هر وقت لازم بود از این راهکار استفاده کنید.

 رفع باکتری‌های مضر

اسانس خردل به عنوان یک عامل ضدباکتری قوی شناخته شده است. این اسانس به طور موثری باکتری‌های مضر و خطرناک مانند سالمونلا، استاف، لیستریا و حتی نوع خاصی از مخمرها را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند به عنوان یک ضد قارچ عمل کند.

 تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم موجود در آن، برای رشد و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است. مصرف خردل زرد در رژیم غذایی روزانه شما می‌تواند به سالم ماندن استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند.

مبارزه با سلول های سرطانی

خردل حاوی مقادیر زیادی فیتوشیمیایی به نام گلوکوزینولات‌هاست. از نظر علمی ثابت شده است که وجود این ماده در بدن باعث می‌شود بدن در برابر انواع مختلف سرطان مانند سرطان مثانه، گردن رحم و روده بزرگ مقاوم باشد و با سلول‌های سرطانی ایجاد شده نیز مبارزه کند.

ماسک زیبایی با خردل

خردل علاوه بر بهبود طعم غذا و دسرها، تاثیر مثبتی روی پوست به ویژه صورت نیز دارد. شما می توانید مایه تهیه شده از دانه‌خردل و کمی آب را بروی پوست مالیده و پس از چند دقیقه بشویید، این ماسک زیبایی که با دانه‌خردل تهیه شده پوست صورت را نرم و شاداب خواهد کرد. توجه کنید که این ماسک برای پوست های خیلی حساس توصیه نمی شود.

نحوه مصرف خردل

این گیاه را به شکل‌های مختلف مانند دانه خردل،پودرخردل، روغن خردل و ادویه استفاده می‌کنند. در آشپزی از این گیاه در موارد زیر استفاده می‌شود:

سس خردل:

برای تهیه این چاشنی دانه‌های خردل را با آب، نمک، آبلیمو و یا سایر مایعات و در مواردی ادویه‌جات و چاشنی‌های دیگر مخلوط می‌کنند تا خمیر یا سُس خردل بوجود آید. رنگ این سُس از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است. خردل اغلب دارای طعمی تند است. در سس خردل انگلیسی از سرکه استفاده نمی‌شود. درحالیکه در سس خردل فرانسوی از سرکه استفاده می‌شود و ملایم‌تر است. خردل‌های خانگی به‌مراتب تندتر و معطرتر هستند. خردل در برخی موارد می‌تواند سبب آلرژی شود. خردل یکی از افزودنی‌های محبوب است که با ساندویچ، همبرگر و هات‌داگ مصرف می‌شود.

عامل طعم‌دهنده:

خردل زرد خشک وقتی به‌عنوان چاشنی در ظروف سالاد، سس مایونز و آب اضافه می‌شود، عطر و طعم خوبی به آن می‌دهد. سس خردل یکی از محبوب‌ترین سس‌ها در جهان است.

چاشنی کم‌چرب:

این گیاه جایگزینی کم‌کالری برای چاشنی‌های چرب مانند سس مایونز است. می‌توانید آن‌ها را در شیر خیس کنید، آن‌ها را به‌صورت خمیر درآورده و از آن برای تهیه ادویه کاری و گندم استفاده کنید. این ادویه طعم تندی به غذا می‌دهد. به‌علاوه، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت سس سالاد مخلوط کرده و یا هنگام پخت روی غذا بپاشید. خردل زرد برای تهیه چاشنی‌های رومیزی مانند پودر دانه‌های این گیاه برای اضافه کردن به غذا هنگام سرو آن نیز استفاده می‌شود.

یک افزودنی سالم به سالادها:

برگ این گیاه را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد و سپس به‌صورت سوپ، سالاد و خورشت به رژیم غذایی اضافه نمود.

به‌عنوان روغن پخت‌وپز:

می‌توانید از روغن خردل مانند روغن آفتابگردان به‌عنوان روغن پخت‌وپز برای سرخ کردن عمیق یا تهیه سبزیجات سرخ‌شده استفاده کنید. دو نوع روغن خردل وجود دارد. یکی از آن‌ها نوعی روغن نباتی است که با فشار دادن دانه‌ها تهیه می‌شود. نوع دیگر آن روغن ضروری است که به‌صورت اسانس و با خرد کردن دانه‌های این گیاه، ترکیب آن‌ها با آب و سپس استخراج روغن از طریق فرآیند تقطیر به دست می‌آید.

امولسیون کننده:

پودر این گیاه از نوع زرد، دارای خصوصیات فوق‌العاده امولسیون کننده و تثبیت‌کننده است که برای تهیه سوسیس و کالباس بسیار مناسب می‌باشد.

خواص نگهدارنده:

این گیاه برای کند کردن فرآیند تخمیر در هنگام تهیه سرکه سیب و جلوگیری از فساد محصولات گوشتی از زمان‌های بسیار قدیم استفاده می‌شده است. از این ادویه می‌توانید به‌عنوان یک طعم‌دهنده عالی برای انواع خوراک‌های گوشتی استفاده کنید.

نحوه استفاده از پودر خردل

در هنگام استفاده از این ادویه بهتر است ابتدا آن را با سایر ادویه ها مخلوط کنید. برای بهتر مخلوط شدن و طعم دهی یکنواخت بهتر است آن را در مقداری مایع ( مثلا آب) بخوبی حل کنید.

مراقب باشید! مقدار استفاده از پودر خردل در انواع غذا ها باید بسیار اندک باشد. این ادویه بسیار گرم و تند است و ممکن است مقدار زیاد از آن آزار دهنده باشد.

از آنجا که این ادویه حاوی مواد ضد باکتریایی میباشد نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. میتوانید حتی سس تهیه شده با خردل را نیز در کابینت قرار دهید.

موارد احتیاط مصرف 

مصرف این دانه مفید به صورت عادی و در مقادیر توصیه شده مشکلی ایجاد نمی کند، اما برای زنان باردار و مادران شیرده و کسانی که مبتلا به زخم معده و التهابات کلیوی هستن منع شده است.

در کودکان زیر 6 سال، افراد مستعد به حساسیت های پوستی و سالمندان بالای 60 سال باید با احتیاط مصرف شود.

سس خردل زرد، سدیم زیادی دارد بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

از دچار هر نوع بیماری قلبی هستید، از مصرف سس خردل اجتناب کنید.

 در مصرف این چاشنی تند زیاده روی نکنید چون ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند.

 خردل، طبیعتی گرم دارد و می‌تواند دمای بدن را بالا ببرد، پس این هم دلیلی دیگر برای حفظ اعتدال در مصرف آن.

مضر برای افراد دارای سابقه سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

مضر برای افراد مستعد به بیماری گواتر

روغن خردل را با عصاره‌ی آن اشتباه نگیرید.

روغن خردلی که آلوده به روغن خشخاش است مصرف نکنید چون برای سلامتی‌تان خطرناک است.

برای خرید دانه خردل زرد اعلی به فروشگاه اینترنتی بهسا مارکت مراجعه فرمایید.


# موارد استفاده خردل # خرید خردل زرد # خواص خردل # خرید پودر خردل # Brassica juncea

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای دانه خردل زرد اعلی
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط