بذر

بذر خار مریم

وزن : 100 گرم

قیمت برای شما : 300,000 تومان
قیمت : 360,000 تومان
  • رنگ: بنفش
  • فرم: پُرگل
  • ارتفاع :متوسط
  • عمق کشت: 1سانت
  • تاریخ کشت: اوایل بهار
  • فاصله کشت: 30 × 30
  • نوع گل :یکساله


  • ضمانت کیفیت و اصالت
  • محصولات دارای تخفیف مرجوعی ندارد
  • فقط پرداخت انلاین
اشتراک:

خار مریم نام علمی : Silybum marianum یا ماریتیغال گیاهی دارویی بومی کشورهای مدیترانه از خانواده Asteraceae بوده که معمولاً به صورت دو ساله کشت می شود، در اروپا و آسیا این گیاه به صورت خودرو می روید، در ایران نیز به راحتی یافت می شود، خار مریم را می توان برادر تنی گیاه آرتیشو یا همان کنگر فرنگی دانست، این دو گیاه از یک خانواده بوده و شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.

بدون شک شما نیز در جاده ها و مکان های خشک بوته های خار مریم را دیده اید که با گلهای بنفش خود نسبت به باقی گیاهان متمایز شده است، برگ های آن تقریباً شبیه برگ های کنگرفرنگی و تیغ دار و گلهای این گیاه معروف و به رنگ صورتی یا بنفش می باشد که ۵ تا ۱۱ سانتی متر عرض دارند در اواسط یا اواخر بهار ظاهر می شود.

تمام بخش های این گیاه خاصیت دارویی داشته، خار مریم بیشتر به عنوان درمان کننده بیماری های کبدی شناخته می شود ولی خواص زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

ارتفاع گیاه خار مریم بستگی به شرایط رشد از ۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر متغیر است، این گیاه برای رشد نیاز به هوای گرم و نور مستقیم خورشید دارد.

بذرهای خارمریم نسبتاً درشت بوده و در ظاهر همانند بذرهای آرتیشو (کنگر فرنگی) می باشد، این بذور در دمای ۱۰ درجه نیز قابلیت سبز شدن دارد ولی دمای ایده آل برای جوانه زنی ۱۵ تا ۲۵ درجه می باشد.

خار مریم گیاهی است که بیشتر در جنوب شرق انگلیس، ایران، آمریکا شمالی و استرالیا و نیوزیلند به صورت خودرو یافت می شود در اتریش، آلمان، مجارستان، لهستان، چین و آرژانتین نیز به صورت تجاری برای مصارف دارویی و صنعتی کاشته می شود.

نامهای بذر خار مریم (Milk thistle):

بذر خار مریم یا مارتیغال – خار شیری، خار اسکاتلندی، حرشف بری، خار علیص، خارسه

نکات و آموزش کاشت بذر خار مریم :

خار مریم به راحتی از طریق بذر تکثیر می یابد، برای کاشت تجاری در مزرعه معمولاً به صورت ردیفی و به صورت مستقیم یا نشاء شده کشت می شود.
فاصله ی بین هر دو بوته از یکدیگر را ۵۰ سانتی متر و فواصل ردیف ها را برای برداشت راحت تر ۱۵۰ سانتی متر یا کمی کمتر در نظر می گیرند.
برای هر هکتار زمین تحت کشت خار مریم حدوداً ۱۰ کیلو بذر نیاز است هر گرم بذر خار مریم خالص تقریباً حاوی ۲۵ عدد بذر می باشد.
خار مریم را در مناطق گرمسیری در فصل پاییز و مناطق معتدل و سرد در فصل بهار کشت می کنند، البته برای کاشت خانگی و محدود تا هنگامی که هوا سرد نیست می توانید اقدام به کاشت در فضای باز نمایید، برای کاشت گلدانی باید گلدان سایز متوسط را انتخاب کنید.
در صورت آبیاری منظم این گیاه رشد بسیار خوبی دارد.

زمان کشت خار مریم:

بهترین زمان برای کاشت بذر خار مریم اوایل بهار یا نیمه ی دوم اسفند ماه می باشد که البته باید به دمای محیط توجه داشت، برای کاشت خانگی و گلدانی بهتر است بعد از رفع سرمای بهاره اقدام به کاشت نمود ولی برای کاشت تجاری دو تا سه هفته قبل از بهار بذرها را در خزانه بکارید و بعد از رفع سرما به زمین اصلی منتقل و به فاصله ی ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر از یکدیگر بکارید یا بهار بعد از رفع سرما اقدام به کاشت بذر به صورت مستقیم در زمین اصلی کنید.

طریقه کشت خار مریم:

برای کاشت بذر خار مریم به صورت خانگی در فصل بهار یا تابستان بذرها را ۲۴ ساعت در آب خیس نمایید سپس در سینی نشاء یا لیوان های یکبار مصرف که با خاک تمیز ترجیحاً ترکیب (کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس) پرشده در عمق ۲ تا ۳ سانتی بکارید.
تا قبل از جوانه زنی بذرها و همچنین در اوایل رشد گیاه بستر گیاه همیشه مرطوب باشد، بعد از رشد کامل گیاه آبیاری هنگامی انجام شود که خاک کاملاً خشک شده است.

بعد از رشد گیاهان و رسیدن به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر لیوان یکبارمصرف را پاره نموده و گیاه را به همراه خاک به زمین اصلی یا گلدانی با سایز حداقل ۱۶ سانتی متر منتقل کنید. (یا اگر در سینی نشاء کاشته اید به آرامی گیاه را همراه خاک خارج کنید)
برای کاشت خانگی و به صورت محدود در تمامی طول بهار و تابستان میتوان اقدام به کاشت در باغ (باغچه) و گلدان نمود یا در کل طول سال با ایجاد شرایط کاشت اقدام به پرورش این گیاه نمود.

بعد از رشد جوانه ها و آماده شدن نشاء ها یعنی رسیدن گیاه به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر، آنها را به محل اصلی کاشت (گلدان یا باغچه) به فواصل ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر از یکدیگر منتقل کنید.

برای کاشت گیاه آماده خارمریم در باغچه و مزرعه ابتدا خاک (بستر کشت) را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر زیر رو رو کنید و با کود حیوانی پوسیده یا کمپوست مخلوط کنید.

تا قبل از جوانه زنی بذر ، بستر کشت همیشه باید مرطوب باشد ولی غرق آبی نه، برای تسریع در جوانه زنی بذرها میتوانید بر روی بستر کشت یک مشما شفاف بیاندازید، توجه کنید که با این کار دما زیر مشما بالا می رود و در صورتی که هوا خیلی گرم باشد از انجام این کار پرهیز کنید و تنها مراقب باشید که خاک خشک نشود.

کنترل علف های هرز بخصوص در اوایل رشد گیاهان امری ضروری است که باید به آن توجه داشت، خار مریم به بسیاری از علف کش ها حساس بوده در نتیجه مبارزه شیمیایی با علف های هرز نیاز به دقت در انتخاب علف کش و غلظت مصرف دارد.

گیاه خار مریم معمولاً در هر خاکی می روید ولی عملکرد آن در خاک های ضعیف کاهش می یابد،گیاه خار مریم یک گیاه بسیار مقاوم است که انواع خاک‌ها قادر به رشد می‌باشد، در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است و به سادگی رشد می کند

محصولات

محصولات استثنائی که ما ارائه می‌دهیم. ما با بکارگیری کارشناسان متخصص علوم و تکنولوژی بذر اقدام به تولید بذرهای اصلاح شده و استاندارد در بسته بندی های کوچک و بزرگ در ایران نموده‌ایم. هدف ما اینست که با رعایت اصول استاندارد، بذرهایی با خلوص و قوه نامیه بالا و نهایتا بهترین کیفیت را برای شما کشاورزان و مصرف کنندگان این محصولات فراهم آوریم.

قوه نامیه بالای بذر

با انجام آزمون جوانه زنی بذر ، قوه نامیه بذرها را تضمین می کنیم.

دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی

اخذ مجوز رسمی از مراجع زیربط جهت تولید و بسته بندی بذر انواع گیاه

تنوع محصولات

اغلب محصولات شرکت با شرایط آب و هوای ایران کاملا سازگار هستند تقویم کشت محصول باغچه شما هیچگاه خالی نیست ، برای هر فصل میتوانید محصول جدیدی انتخاب کنید. سبزی های بهاره و پاییزه، گلهای بهاره و پاییزه، صیفی جات تابستانه.

 
# بذر گیاهان دارویی # کشت گیاهان دارویی # بذر بسته بندی # خرید بذز خار مریم # نحوه کاشت خار مریم # Silybum marianum Seed

شما اولین نفری باشید که در مورد این محصول نظر میدهید ...
2 نظر برای بذر خار مریم
  • user1

    ستاره جمشیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • user2

    وحید سعیدی 5 اسفند 1399

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

ارسال نظرات

محصولات مرتبط